Zoekmachines kunnen afbeeldingen wel herkennen maar niet zien wat er op een afbeelding staat. Datzelfde geldt overigens voor speciale browsers voor blinden en slechtzienden. Een goede reden om je afbeeldingen te optimaliseren.
Hoe optimaliseer je afbeeldingen?
- Geef een afbeelding een logische naam
- Maak een duidelijke mappenstructuur voor de afbeeldingen
- Gebruik het alt- en het title-attribuut
Logische naam
Geef een afbeelding een naam die betrekking heeft op de inhoud. Noem je afbeelding bijvoorbeeld 'de-voordelen-van-publicanda.jpg' in plaats van 'Untitled-1.jpg'. Je kunt de afbeelding het beste hernoemen voordat je hem uploadt naar de website of het na het uploaden. Als je een afbeelding daarna hernoemt, dan kan het zijn dat hij niet meer te zien is op de website omdat de verwijzing niet meer klopt. Je zult dan de verwijzing opnieuw moeten maken op elke pagina waarop je de afbeelding hebt geplaatst.
Mappenstructuur
Met een logische naam voor een afbeelding en met een duidelijk mappenstructuur zorg je ervoor dat zoekmachines je website beter kunnen indexeren. Daarnaast is een duidelijke mappenstructuur ook voor het beheer van je website handig. Je kunt afbeeldingen sneller vinden omdat je weet waar je moet zoeken.
Alt-attribuut
Het alt-attribuut is een tekst die bedoeld is voor een inhoudelijke omschrijving van de afbeelding. Je ziet het attribuut in principe niet op de website, tenzij een afbeelding niet goed doorkomt. Dan wordt de tekst van het alt-attribuut getoond. Browsers voor blinden en slechtzienden lezen de tekst van een pagina voor en waar ze een afbeelding tegenkomen lezen ze de tekst van het alt-attribuut. Zoekmachines gebruiken het alt-attribuut om afbeeldingen te indexeren. Het alt-attribuut vind je in het Afbeeldingsbeheer bij 'Alternate Text'.
Title-attribuut
Het title-attribuut is een tekst die je te zien krijgt als je met je muis over een afbeelding gaat. Je kunt hiermee extra informatie aan een afbeelding koppelen, bijvoorbeeld een toelichting bij de afbeelding of termen die belangrijk zijn voor je pagina of website en waar je op gevonden wilt worden. Let er wel op dat deze termen iets te maken moeten hebben met de afbeelding. Het title-attribuut vind je in het Afbeelingsbeheer onder het tabje 'Advanced' bij 'Title'.
Afbeeldingen zoeken
De meeste zoekmachines hebben een optie om afbeeldingen te zoeken. Afbeeldingen die goed zijn geoptimaliseerd zullen hier eerder gevonden worden. Het zoeken op afbeeldingen is een extra optie om bezoekers op je website te krijgen.
Bestandsgrootte
Zeker zo belangrijk bij het optimaliseren van je bestanden: de bestandsgrootte. Als een afbeelding wordt vertoond op 600 pixels breed is het zonde als de afbeelding zelf 4000 pixels breed is. Het laden van de afbeelding en derhalve de hele pagina wordt zo onnodig vertraagd, zeker als iemand kijkt op de telefoon met een matige verbinding. Zoekmachines houden niet van onnodig trage websites; die zullen minder goed scoren.
Bij het uploaden van een afbeelding kun je aangeven dat het formaat verkleind moet worden. Bij de 'Image Options' staat de optie 'Resize'. Standaard staat hier 640 x 480 pixels ingesteld, maar je kunt dat zelf aanpassen. Standaard is ook het vinkje 'Proportional' geselecteerd. Daarmee geef je aan dat de verhoudingen van de afbeelding gehandhaafd blijven bij het verkleinen. Je kunt ook afbeeldingen ook later nog verkleinen. Dat doe je door in het Afbeeldingsbeheer een afbeelding te selecteren en te klikken op het icoontje 'Edit Image'.